Erhverv

Analyse af Black Friday salget 2018

Den store shoppe-dag, Black Friday, fandt som altid sted fredagen efter den amerikanske helligdag, Thanksgiving – i 2018 den 23. november. Black Friday er stadig forholdsvist nyt i Danmark, men tal viser, at danskerne hurtigt har taget denne dag til sig, hvor både fysiske butikker og netbutikker bugner af tilbud. Men hvordan gik salget for Black Friday-shoppingen 2018?

Årets bedste handelsdag

Den danske forbrugerside Forbrugsguiden.dk forklarer, at Black Friday allerede er blevet så populært i Danmark, at 9 ud af 10 danskere nu kender til fænomenet. Selv om denne shoppe-dag egentlig kun er blevet markeret i de danske butikker i et par år, så er den sorte fredag allerede blevet den dag på året, hvor danskerne handler allermest.

Handler for milliarder

Forbrugsguiden.dk skriver, at tal fra Danske Erhverv viser, at Black Fridays popularitet har været markant de sidste par år, og i 2016 blev der i Danmark handlet for hele 2 milliarder kroner på Black Friday. I 2017 var tallet steget, idet det lå på 2,11 milliarder. Det skal yderligere bemærkes, at disse tal kun inkluderer de køb, der blev foretaget med Dankort, så det reelle tal vil være endnu højere.

Black Friday 2018 i tal

E-handel.dk forklarer, at det var forventet, at Black Friday 2018 ville slå de tidligere rekorder, men det skete stik imod forventningerne ikke. Omsætningen for Dankort lå ”kun” på 1,94 milliarder kroner, hvilket var en klar tilbagegang. Hermed ikke sagt at Black Friday 2018 var en dårlig dag rent indkøbsmæssigt, for denne dag – den 23. november 2018 – blev stadig den 5. største handelsdag i Danmark nogensinde. På top 5-listen over de travleste handelsdage, er 4 af disse i øvrigt Black Friday-dage plus julehandelen den 22. december 2017.

En fornuftig grund til faldet

E-handel.dk forklarer, at der kan findes flere grunde til faldet, men en af de mest sandsynlige er, at mange butikker valgte at sprede deres tilbud ud, så i stedet for kun Black Friday var der tale om Black Week eller Black Weekend. Dermed lå alle tilbuddene ikke længere kun på denne ene dag.

Black Friday 2018 – sådan handlede vi

E-handel.dk forklarer, at selve måden, vi handler på Black Friday, bliver mere og mere digitaliseret. Tal viser, at danskerne stadig foretager langt de fleste Black Friday-køb i de fysiske butikker, men Black Friday-onlinehandelen viste sig i 2018 at være steget markant: I 2017 stod handelen online for 13,6 procent af den samlede handel, og i 2018 var tallet steget til 16,8 procent.

Danskernes stigende passion for digitaliseret handel uden fysiske penge kunne også ses på øvrige aspekter af Black Friday 2018, for muligheden for at kunne betale med Mobile Pay blev flittigt benyttet – omsætningen via denne betalingsløsning blev nemlig fordoblet i forhold til året før. Mobile Pays popularitet er faktisk så stigende, at denne mulighed nu er danskernes næstmest benyttede betalingsform – nummer 1 er fortsat Dankortet.

Stadig gang i den fysiske handel

Mange fysiske butikker har i de seneste år lidt på grund af den stigende nethandel, men alligevel viser tal, at hele 83,2 procent af Black Friday-salget 2018 blev foretaget i fysiske butikker. De danske shoppingcentre, hvor de fysiske butikker ligger side om side, oplevede faktisk en stigning i antal besøgende på 5 procent på Black Friday 2018 i forhold til det forrige år.

Black Friday 2018 – konklusion

Konklusionen på Black Friday 2018 lyder, at det samlede salg faldt med 8 procent i forhold til 2017, men at mange butikker alligevel fik fremgang – begrundelsen kan være, at Black Friday-salget i 2018 mange steder blev spredt ud over hele ugen i stedet.

Click to comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

To Top