Erhverv

Bliv klædt på til din nye hjemmeside

Det kan være en stor beslutning at investere i en professionel ny hjemmeside til forretningen. En hjemmeside er typisk en vigtig del af virksomheden, da den både præsenterer profil og tjener et sælgende formål. Netop fordi websitet er så væsentligt, skal du afklare en række spørgsmål FØR du træffer din beslutning om at bestille en ny.

Hvad er hjemmesiden hovedformål?

Hjemmesidens formål kan have stor betydning for valg af system, funktioner og design. Skal din nye hjemmeside fungere som en virksomhedspræsentation, bliver en kundeportal en vigtig del af den eller skal den kunne sælge produkter?

Formålet er af stor betydning, da funktioner har stor betydning for valg af den software, løsningen skal udvikles i. Men dine behov klart defineret, bliver det lettere at præsentere dem til forskellige webbureauer, når du indhenter tilbud. Det gør det også lettere for de enkelte leverandører at forklare dig, hvorfor de mener, deres system eller metode er ideelt til opgaven.

Hvilke øvrige funktioner skal hjemmesiden have?

Selv med dit hovedformål afklaret, bør du udvikle en kravspecifikation. Dette er et dokument, der kommer omkring alt den ønskede funktionalitet, du har til siden.

Skal man kunne booke et møde fra siden? Skal der være særlig vægt på detaljerige billedvisninger i en særlig type billedkarrusel? Skal siden kunne tilgås på flere sprog?

Sørg for at notere alle dine krav, så dit bureau kan indarbejde det i tilbudsgivningen og så det fremgår af den endelige aftale. Ting der ikke er indtænkt fra første stund, kan blive dyre at få efterudviklet, hvis der ikke er taget højde for det.

Husk desuden at moderne hjemmesider naturligvis skal kunne søgemaskineoptimeres, så virksomheden kan optimere produkter eller ydelser på relevante nøgleord og blive fundet af søgemaskiner som Google og Bing.

Hvordan skal designet være?

Skal din hjemmeside blot have opfrisket det nuværende design eller skal du have udviklet en hel visuel identitet med klare retningslinjer for brug af logo, farver, fonte m.m.?

Den visuelle profil bør være et gennemtænkt koblingspunkt mellem hjemmeside og den fysiske del af forretningen. Det er vigtigt at kunne genkende afsenderen, men samtidig skal designet understøtte det formål, du allerførst har defineret. Skal der sælges, skal designet guide brugeren frem til produkter og hele vejen igennem købstragten. Skal der indsamles e-mailadresser til en stor kundedatabase, skal der rettes fokus på den magnet, der skal få kunder til at skrive sig op til nyhedsbrevet.

Husk desuden, at en stor del af projektets økonomiske aspekt afgøres i valg af design. Vælger du en skræddersyet løsning, er det naturligvis dyrere end hvis du anvender en skabelon med let farvetilpasning og indsættelse af logo.

Når man taler design nu til dags, er det naturligvis givet på forhånd, at hjemmesiden skal kunne tilgås fra PC, mobil og tablet – hvorfra den giver en komplet og professionel oplevelse.

Hvem skal bruge hjemmesiden?

Skal hjemmesiden vedligeholdes af en teknisk haj eller er der mindre IT-kyndige, som også skal kunne opdatere websiden?

Uanset hvem der er ansvarshavende, er det en god idé at få et system, der er intuitivt og let at anvende. Det gør det ikke bare lettere nu og her, men gør oplæringsfasen lettere, når der f.eks. skal oplæres nye medarbejde, som skal være med til at vedligeholde siden.

Hvad er dit budget?

Vi kommer ikke uden om, at en hjemmeside – eller webshop – traditionelt set ikke er en billig løsning. Der er dog muligheder for at få en billigere hjemmeside såvel som en forkromet løsning.

Dit budget tillader dig at forlange bestemte ting og gør det let at sortere tilbud fra, når du indhenter dem fra forskellige webbureauer.

 

Click to comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

To Top