Øvrigt

Fire gode ting at vide om det periodiske syn

Dette er sponsoreret indhold

Det kan være en dyr, og derfor også nervepirrende affære, at skulle have bilen i synshal til godkendelse. Det er derfor en fordel at vide hvad man går ind til, så der ikke kommer nogle ubehagelige overraskelser. Vi har svaret på nogle af de mest presserende spørgsmål når det kommer til syn af bilen.

Hvor og hvordan får jeg min bil synet?

Når du skal have din bil synet, så foregår det i en godkendt synshal. Find synshaller på nettet. Her har du mulighed for at researche om synshallen på forhånd, læse andre kunders oplevelser med synshallen, se hvor mange registrerede syn, synshallen har, og hvor høj godkendelsesprocent de har. Dermed sikrer du dig at du får den bedst mulige service for pengene.

Du kan desuden gå ind på færdselsstyrelsens hjemmeside, og kigge på de forskellige synshaller. Færdselsstyrelsen laver jævnligt stikprøvekontroller for at sikre sig at synshallerne lever op til kravene.

Hvad kan jeg forvente under et syn?

Syningen af din bil tager som en regel i omegnen af blot 20 minutter. I løbet af de 20 minutter vil en såkaldt synsassistent kigge din bil igennem for at tjekke at denne er sikker at køre, og om den overholder de fastlagte miljø grænseværdier. Synsassistenten, som skal være uddannet mekaniker, vil tjekke om alle lysene på bilen virker, at styretøjet virker, at bremserne virker, samt tjekke for tæring på bærende elementer, såsom affjedring og kardanaksel med mere.

Efter synet er der overordnet set fire muligheder: godkendt, betinget godkendt, godkendes efter omsyn eller ikke godkendt. Det er kun de første to muligheder der gør at du kan køre væk derfra. At køretøjet er betinget godkendt, betyder bare at der er et mindre element der skal udbedres, men at dette element ikke er afgørende for køretøjets sikkerhed, og derfor ikke kræver et omsyn, så længe at ejer sørger for at udbedre dette.

Som bilejer er det er værd at huske på at langt de fleste biler bliver godkendt. De synshaller i Danmark med de laveste godkendelsesprocenter ligger omkring 65%, og de synshaller med de højeste godkendelsesprocenter ligger på hele 95%. Der er altså en god sandsynlighed for at din bil bliver godkendt.

Hvilke regler findes der i forbindelse med det periodiske syn?

Alle biler i danmark skal være synet. Det er en lov. Når køretøjet bliver indregistreret første gang, går der hele fire år før køretøjet behøver at blive sendt til syn for første gang. Efter det første syn efter de fire år, så skal bilen synes hvert andet år.

Det er heldigvis ikke noget du selv behøver at have styr på. Færdselsstyrelsen sørger for at sende dig indkaldelsen til syn, så du ikke selv behøver at gå og huske på hvornår de to år er gået. Nu om dage kommer indkaldelsen elektronisk på e-Boks. Indkaldelsen bliver sendt til ejeren af køretøjet otte uger inden synet lovpligt mæssigt skal være foretaget. På den måde har du god tid til at bestille tid ved en synshal.

Hvis du ønsker at køre i din bil på vejene, så skal det være synet. Ønsker du derfor ikke at få din bil synet, så skal du afmelde det i køretøjsregisteret, og dermed aflevere nummerpladerne. Man kan altså ikke slippe uden om at få sin bil synet, selvom det kan være træls.

Det kan virke som meget ofte at bilen skal synes, men der er faktisk tale om et krav fra EU’s side. Dette krav hedder at almindelige personbiler skal synes hvert andet år, og efter fire år efter første registrering. Kravene fra EU er minimumskrav, og flere EU lande har derfor valgt at lave hyppigere tjek. Danmark er dermed et af de lande med de relativt slappeste krav for syn af biler.

Hvad er formålet med det periodiske syn?

Det kan virke næsten hysterisk at bilen skal tjekkes så ofte som det er tilfældet i EU. Men det er simpelthen et spørgsmål om sikkerhed. Sikkerhed både for føreren af bilen, passageren i bilen, og medtrafikanter, i form af bilister, cyklister og fodgængere.

I et tætbefolket område som EU, er det vigtigt at bilerne der køre på vejene er sikre. Det er til alles fordel at der findes regler for bilens lygter, bremser, affjedring med mere. Ville det ikke være utrygt at være trafikant, hvis man ikke var sikker på at alles bremser virkede? Det er noget så simpelt, men det er ikke en selvfølge i mange lande udenfor EU, hvor man somme tider kan støde på biler på vejene, der ligner de er ved at falde fra hinanden. Det er en stor sikkerhedsrisiko for alle omkring dem.

Med de strenge EU regler for syn af biler, er vi alle som trafikanter sikret en standardiseret høj standard, således at vi kan færdes i trafikken hver eneste dag med en følelse af sikkerhed.

Click to comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

To Top