Erhverv

Googles indtjening på Google annoncering er fordoblet siden 2015

Annoncør: PK Medier

I en statistik udgivet af Statista fra 2021 ses det, at googles indtjening på google annoncer er steget fra ca. 67 milliarder dollars i 2015 til ca. 147 milliarder i 2020. Det er over en fordobling, og det er mere end 96% af hele googles indtjening. Men hvorfor bruger så mange virksomheder og forretninger google til at fremme deres salg? Det kan statistikkerne svare på, men først skal man gå i dybden med, hvad en google annonce er, og hvordan du kan bruge Google annoncering.

Hvad er Google annoncering?

Der findes to former for google annoncering eller google ads; display ads og search ads. Search ads er de annoncer, man ser øverst når man googler noget. Display ads er de reklamer, man ser i siden af en hjemmeside; oftest ledsaget af et billede.

Her gås i dybden med search ads. Google annoncering er PPC (Pay-per-click), hvilket betyder, at man betaler hver gang, nogen bruger annoncen til at klikke sig ind på hjemmesiden. Mere end 95% af alle klik på google går til de fire øverste links, og med 3,8 millioner søgninger i minuttet, kan man se, hvorfor man gerne vil være øverst.

Google annonceringer kan målrettes efter geografi – har du en fysisk butik i Århus, er det smart at kunne målrette sin marketing efter mulige kunder i Århus -, efter tidspunkter på dagen eller efter hvilken enhed de bruger; computer, mobiltelefon osv.

Hvordan gør man?

Som sagt betaler man for hvert klik, der fører videre til sin hjemmeside. Prisen er dog ikke fast, men bestemmes af de konkurrenter man har for det bestemte søgeord. Prisen sættes nemlig efter bud. Det vil sige, at hvis man selv vil betale 1 kr. for keywordet ’yoga’, men en anden vil betale 2 kr., kommer den højstbydende øverst.

Det er dog ikke altid smart at vælge et ord som f.eks. ’yoga’, da det er meget bredt, og mange af dem, der søger det, vil lede efter noget andet, end det produkt du sælger. Derfor bør man i stedet vælge noget mere specifikt, som f.eks. ’yoga træning Århus’ eller ’billig yoga måtte’.

Hvad får man ud af det?

Ifølge google selv tjener virksomheder i gennemsnit 2 dollars pr. 1 dollar de bruger på Google ads. Man kunne også undre sig over, hvorvidt man ikke skulle bruge penge på i stedet at ligge øverst i den organiske google søgning. Men udover at de fleste vælger at besøge et af de øverste 4 links, så er PPC-kunder 50% mere tilbøjelige til at købe end organiske kunder. Derudover bruger de selvsamme PPC-kunder 10% flere penge i en butik, hvis de har været inde på sælgerens google annonce inden besøget.

Click to comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

To Top